Thursday, May 7, 2009

INDAHNYA BERUSRAH

Last week, telah terlaksana usrah muslimat kali pertama di cawangan mama setelah sekian lama ia menyepi. Beberapa kakak muslimat (berupa mak sbenarnya, hehe) meletakkan harapan besar untuk mama menggerakkan usrah muslimat di sini, setelah usaha dulu tak berhasil. Kini dengan banyak kelemahan dan kekurangan pada diri mama, terpaksa juga digagahi untuk mengepalai muslimat cawangan ni bagi sesi 2009/11. Jika sebelum ini sebahagian fokus mama pada remaja, namun kini mama perlu kutip pengalaman dan belajar untuk menghadapi dunia dewasa. (perasan remaja lagi...haha..auntie iza kalo bace ni misti mencebik).

Posting mama kali ni sebenarnya adalah untuk menyambung cerita di sebalik usrah mama bersama adik-beradik semasa di kampus dulu menggunakan drama Jepun bersiri: Gokusen. Actually, ia pernah menjadi satu kontroversi bagi sesetengah pihak yang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai penggunaan drama tersebut sebagai bahan dalam usrah. Sekali pon ia cerita lama (tahun 2006), bukan maksud mama untuk mengulas mengenai kontradiksi yang berlaku antara mama dan pihak tersebut. Namun, suka mama tegaskan sekalipun method yang mama guna sering mengundang silap faham, mama peduli apa (bahasa mudah, hehe) Hakikatnya kini, mama puas dengan apa yang mama usahakan. Ust Ya'qub Muhammad Hussin dalam hasil bernilai beliau "Usrah & Harakah" ada menyenaraikan beberapa penilaian terhadap kesan dan kejayaan usrah:
  1. Tanda-tanda awal kejayaan usrah ialah kedatangan ahli2 ke majlis secara konsisten dan berterusan.

  2. Anggota-anggota usrah senantiasa menghadiri program2 jemaah.
  3. Ahli secara beransur2 atau meninggalkan terus tabiat yang negatif.

  4. Kualiti ahli2 meningkat dengan kesanggupan memikul beban amanah dan tugas2 yang diberikan oleh pimpinan.

  5. Semangat sanggup berkorban untuk kepentingan jemaah dan sahabat2.

  6. Ahli2 bersedia untuk mempertahankan nama baik dan muruah Jamaah dengan hujah-hujah dan fikrah Islamiyyah.

  7. Lebih jauh dari itu, ahli2 mampu menyebarkan pengaruh Jamaah dan fikrahnya ke segenap lapisan masyarakat.

Ini menjadi sebahagian panduan buat mama untuk sentiasa koreksi kerja mama. indahnya usrah... rindu nak usrah ngan adik2 sekampus dulu.. rindunya nak usrah ngan sahabat2 sematrix dulu.. rindunya nak usrah ngan adik-beradik am.. Kini rindu itu, mama abadikan dalam usrah2 yang terbentang di depan mama, usrah nisa', usrah cawangan dan usrah remaja. Mama dan ayah juga selalu usrah berdua,hhihi..dengar ta'alim dari ayah slepas abes solat.. mama sampai pejam mate sebab kusyuk sangat..haha.




Beberapa tahun lalu, mama mengikat kasih bersama adik2 (Iza, Huda, Syabi, Syam, TG, najib,uwie, akmal n arwah Suhaimi). Kini, kasih itu mama alirkan untuk anak2 usrah Teen Circle.

Antara lain yang disebutkan oleh Ust Ya'qub juga, salah satu anasir yang menjayakan usrah adalah kaedah pengendalian usrah. Pengendalian usrah remaja setakat ni berjalan lancar, dan mama sentiasa dapat idea2 hasil kongsi bersama sahabat2. Al-maklumlah mama masih mude remaja...hhuhu..(sekali lagi Auntie Iza memuncungkan hidung, tanda protes..tapi auntie syam n huda takbir tanda sokongan..kuikuikui) Cume usrah dewatu (dewasa+tua) mama duk pikir ape kaedah yang paling sesuai n up to date.. Jadi, sahabat2 kat luar sane, jika ada pandangan n idea untuk berkongsi bersama, amat lah mama alu-alukan.."saya budak baru belajar, kalo salah tolong tunjukkan.." Hehe..siap berpantun lagi ni..




2 comments:

ummu faqieh said...

TAHNIAH, Mama dah berjaya gerakkan usrah kat sana. mama memang idola auntie smpi bile2 ^_^

saie said...

sama2..t ajak lg sy dtg umah ia!!