Friday, October 24, 2008

LEBURKAN DOSA DI TAPAK TANGAN

“Ya Allah…Ya Rabbul ‘Izzati..
Aku hamba berdosa, Aku hamba yang hina,
Aku banyak beralasan dalam menjalankan perintahMu
Aku sangat lemah melawan hawa nafsuku
Dan sering kali taubatku berpaling
Serasa tidak sanggup menghadap-Mu lagi
atas kehinaan diri ini
Kau dengarkan pintaku ini Ya Allah
Ku rintih keampunan daripada Mu, Ya Ra
hman
Ku rayu cinta Mu untukku, Ya Rahim..
Dengan berkat dan rahmat Ramadhan Mu..
Terimalah taubat dari hamba Mu ini…”

Mama titipkan dua potong hadith:

“Sesiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan, keinsafan
dan harapan, diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu” [HR Al Bukhari]

Ubadah b. Samit r.a. meriwayatkan pada suatu hari ketika Ramadhan
hampir tiba, Rasulullah saw bersabda : “Telah datang kepadamu
bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya
dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampunkan dosa-dosa
kamu dan memakbulkan doa-doa kamu.” [HR Tabrani]

Tawaran yang cukup hebat ini tidak sepatutnya kita sia-siakan begitu sahaja. Ramadhan juga adalah bulan yang menunjukkan sifat pemurahnya Allah swt kepada hamba-hambaNya. Allah membuka pintu rahmat seluas-luasnya dan memakbulkan doa hamba-hambaNya. Memandang ke dalam diri, mama berbisik...”Allah terlalu bermurah kepada aku. Jika aku tidak memohon, angkuh sangat diri aku ini! Sombong benar aku ini!”

“Ya Allah...tolonglah aku untuk hanya berdoa kepadaMu. Tolonglah aku untuk hanya beribadah kepadaMu dan ampunkanlah dosa-dosa ku yang terlalu banyak tidak terkira ini, Ya Allah...”

Doa bagi mama adalah peneman setia, penguat jiwa dan penenang hati. Mengangkat dan menadah tangan menghala ke langit, satu bentuk pengabdian dan pengharapan kepada Tuhan yang tiada sekutunya. Doa adalah senjata mukmin! Benar..doa adalah senjata. Dengan hati yang sentiasa berdoa, mama menjadi lebih tabah melalui hari-hari tanpa ayah. Bayangkanlah....setiap detik mama merindukan ayah dan risaukan keadaannya. Dan yang hanya mampu lakukan adalah doa, doa dan terus berdoa... Dengan harapan, ayah selamat dan sentiasa dalam lindungan Allah. Hanya pada Allah mama bergantung harapan dan kerinduan. Tanpa doa, mungkin sekali hati mama takkan tenang. Tanpa doa juga, mungkin sekali mama tidak keruan. Lalu tahulah mama, kenapa doa itu dikatakan senjata.

Pada malam ini, tazkirah Ramadhan di surau juga berkisar tentang doa. Sering orang berdoa berputus asa. Katanya, Allah tidak mendengar pintaku, Allah tidak kasihankan aku. Namun sedarkan kita? Terdapat beberapa sebab kenapa doa kita tidak diterima oleh Allah. Antaranya :
1.Kamu melakukan kemungkaran dan maksiat, tetapi tidak bertaubat dan menyesal.
2.Kamu mengaku hamba Allah, tetapi tidak melaksanakan perintahNya, malah melakukan laranganNya.
3.Kamu mengaku umat Nabi Muhammad saw, tetapi tidak mengikut sunnahnya.
4.Kamu mengaku dunia ini tidak berharga, tetapi selesa dengannya.
5.Kamu mengaku bahawa dunia ini sementara, tetapi amalan kamu seolah-olah mahu kekal di dalamnya.
6.Kamu mengaku akhirat itu kekal, tetapi kamu duduk di atas dunia seperti selama-lamanya.

Jadi, doa perlu diiringi dengan amal solah dan keikhlasan. Waktu yang paling mujarab untuk berdoa adalah di waktu sepertiga malam. Di kala ramai yang lena diulit mimpi, kita bangun menunaikan solat sunat, bermunajat, berdoa dan merintih memohon keampunan daripada Allah. Indahnya tika itu mama rasakan sehingga tiada kata boleh diungkapkan akan keindahan berbicara dengan Pencipta yang Maha Pengasih. Ayah pula saban malam tanpa jemu mengejutkan mama bertahajud, meskipun berada di kejauhan.. “Terima kasih, sayang... Cintamu padaku adalah keranaNya. Ya Allah yang menguasai hati-hati ini. Teguhkan kami pada jalanMu, Matikan kami dalam agamaMu...”

Untuk anak-anak mama, yang bakal meneruskan perjuangan yang bukan sedikit membenci, jadikan doa sebagai senjata kalian. Nescaya, Allah akan memberikan kekuatan kepadamu..

09 Ramadhan 1429

No comments: