Thursday, November 27, 2008

AKU ANAK PEJUANG

Seawal 7.00 pagi (15 November 2008), mama, Auntie Uwie, Auntie Aimi dan Auntie Dayah bersiap untuk ke PKM. Mata mama begitu mengantuk oleh sebab pukul 4.30 pagi baru tidur semalam. setelah semua barang dimasukkan ke dalam kereta, kami bergerak ke PKM BBS untuk pendaftaran peserta sebelum menaiki bas.
Tiba di tempat program pada pukul 10.30 pagi.
Ice-breaking untuk pecahkan tembok antara peserta-peserta.
Program kali ini membawa misi jemaah yang digarapkan untuk memastikan tarbiyah anak-anak ahli turut terjaga selain memberi kefahaman bahawa ibu bapa mereka bukan berjuang untuk parti semata-mata, bahkan sedang bertarung untuk mendaulatkan Islam di muka bumi Malaysia ini. Anak-anak ini juga perlu faham bahawa perjuangan ibu bapa mereka ini memerlukan seribu satu pengorbanan, baik daripada ibu bapa itu sendiri, bahkan anak-anak juga.
Slot LDK penting untuk mengukuhkan kefahaman peserta.
Kak Siti sempat lagi memancing sambil-sambil uruskan program.
Seorang pejuang perlu memastikan dirinya, rumah tangganya dan anak-anaknya menghayati Islam sebagai cara hidup mereka dan sekaligus wajib hidup untuk memperjuangkannya. Ini mama ingat daripada buku pertama yang mama baca selepas mengenali jemaah, ‘Maaza Ya’ni Intima’i Lil-Islam’ hasil bernilai Fathi Yakan. Perjuangan ini tidak akan berhenti sehinggalah matlamat Islam mentadbir dunia tercapai. Namun, sebagai Harakah Islamiyah, matlamat sebegitu besar perlu dicapai secara berperingkat iaitu:

Pembentukan peribadi muslim
Pembentukan keluarga muslim
Pembentukan masyarakat muslim
Pembentukan Negara Islam
Pembentukan Khilafah Islamiyah

Kembara malam, menguji keberanian dan ukhwah peserta.
Modul ringkas tetapi membawa objektif berat iaitu
kepentingan strategi yang baik, kerjasama dan ukhwah.

Anak-anak adalah penyambung kesinambungan perjuangan ini. Jadi, terlalu penting untuk menyediakan tarbiyah khusus untuk anak-anak sebagai persediaan mereka memikul tanggungjawab besar ini kelak. Terlalu rugi dengan kesakitan melahirkan anak dan kos yang tinggi membesarkan mereka, jika ada ibu bapa yang tidak berniat untuk mewariskan perjuangan mereka itu. Terlalu rugi dan terlalu bodoh jika ini berlaku, sedangkan anak-anak itu adalah saham bagi ibu bapa di akhirat kelak. Kesakitan dan kepayahan yang dilalui langsung tidak berbaloi jika anak-anak tidak menjadi pewaris untuk terus menyalurkan tenaga, masa dan wang demi melihat Islam kembali memerintah dunia.

Setiap kali bercakap tentang anak, mama pasti teringatkan kandungan mama yang gugur lebih tujuh bulan dulu. Sedih menyelinap di hati, namun mama terima ia dengan hati yang redha. Namun untuk anak-anak yang bakal mama lahirkan,harapan mama untuk kalian:

“Jadilah anak mama yang soleh solehah, yang tidak takut berkata benar di hadapan penzalim. Jadilah anak mama yang tidak gentar dengan ancaman dan ugutan musuh. Jadilah anak yang tidak malu menjunjung agama walau dalam apa jua sekalipun. Pastikan kalian bias menjadi penyambung perjuangan ayah dan mama….”



Mama bersama urusetia lain, Dayah, Uwie, Aimi dan Kak Siti, bergambar sebelum pulang.




No comments: