Friday, November 14, 2008

DERITA MAMA TAK SEBERAPA PUN

“…..isteri kepada tahanan ISA, Mat Sah Mohd Satray, Norlaila Othman yang turut serta dalam sidang akhbar itu melahirkan kekecewaan terhadap Menteri Dalam Negeri kerana suaminya masih ditahan hampir lapan tahun.”
[Sumber: HarakahDaily.Net]

Hati mama membara marah pada kerajaan UMNO, terutama Perdana Menteri Malaysia. Lagak berwajah tenang, tetapi banyak menzalimi rakyatnya. Hati mama membentak lagi, tunggulah sampai hari pembalasan kelak, kau takkan terlepas!!

Derita Kakak Norlaila Othman menjadikan mama lebih tabah meneruskan hari-hari mama tanpa ayah. Mama lebih terkesan membaca catatan Kak Laila dalam ‘Coretan: Suamiku Pulang’
"Hingga saat ini, hampir empat tahun lamanya, sejak dia diambil dari rumah kami, dia tidak pernah pulang ke rumah.
"Rindu? Tiada bahasa yang dapat diucapkan untuk menyatakan perasan tersebut, hingga ada kalanya, seolah-olah aku takut untuk melihat potretnya, kerana terlalu khuatir, dia akan pulang ke rumah dalam bentuk mimpi dan akhirnya, hanya linangan air mata yang setia untuk mengubat rindu itu..."


Berat penderitaan yang ditanggung oleh Kak Laila dan isteri-isteri tahanan ISA. Dalam kita sibuk dengan dunia kita sendiri, tidak terfikir oleh kita keadaan anak-anak tahan ISA yang hidup ntah bagaimana. Dari dulu mama mengagumi isteri-isteri tahanan ISA ini, kerana ketabahan dan kekuatan yang mereka miliki, seperti semangat ‘Siti Zubaidah’ dalam syair lama ‘Siti Zubaidah’.

Syair Siti Zubaidah adalah antara karya klasik Melayu yang bermutu tinggi. Tentulah ia digarap daripada peristiwa yang pernah terjadi tetapi ditambah dengan sedikit mitos atau lagenda untuk mengangkat martabat seseorang tokoh, apatah lagi dalam kes ini seorang srikandi. Kisahnya mengenai seorang puteri rupawan yang terpaksa menyamar seorang pahlawan (tentulah lelaki) bagi mengesan suaminya yang difitnah dan dibawa pergi. Mungkin juga suaminya jadi tawanan perang. Jadi terpaksalah Siti Zubaidah mengembara dari sebuah negara ke sebuah negara menjejaki suaminya yang tercinta.

Pencarian, perjuangan dan pengorbanan Siti Zubaidah berbaloi. Akhirnya selepas menghadapi 1,001 tribulasi, Siti Zubaidah dapat bersatu kembali dengan suaminya. Alangkah beruntungnya seorang lelaki yang memperolehi isteri sebijak, secantik dan daripada keturunan orang baik-baik dan bangsawan seperti Siti Zubaidah.

Bagi mama, ini adalah kisah seorang isteri yang sanggup berbuat apa saja untuk kesejahteraan seorang insan istimewa bernama suami. Bagi Siti Zubaidah, si suami itu adalah lambang kesempurnaan hidupnya di dunia ini, tiada suami di sisi patahlah tangannya untuk menggendalikan kehidupan di alam fana ini.

Bagi Siti Zubaidah, pencariannya tiada kepastian. Dia menghadapi risiko dibunuh dan dia juga sedia membunuh, tetapi itu semua tidak menjadi hal padanya. Yang menjadi matlamat, suaminya perlu kembali ke pangkuannya. Haknya perlu dipulangkan dan dia akan memperjuangkannya sehingga titisan darah terakhir.

Dalam hal pahit manis rumah tangga, kasih sayang suami isteri, pedihnya menanggung rindu akibat kekasih tercinta dibawa pergi, saya sangat kagum dengan kak Laila Norlaila dan aktivis-aktivis GMI daripada kalangan isteri-isteri tahanan ISA.

Mama masih teringat hampir setahun yang lepas, mama menitiskan air mata membaca satu akhbar media alternative tentang perderitaan anak-anak tahanan ISA yang ditahan bertahun-tahun tanpa diadili. Tika itu umat Islam sibuk membuat persediaan menyambut hari lebaran Aildilfitri. Mama sedih sangat……sedih yang tak terkata… Mama ada mengambil beberapa gambar dari akhbar tersebut.

Zalimnya pemerintah negara ini!! Tiada sekelumit belas kasihan untuk anak kecil ni.


Untuk ayah:”Sayang…derita ku ini tidak sehebat mana pun.. Tapi ku mula rasa lemah akan ketiadaanmu.. Deritaku ini tidak seberapa pun jika dibandingankan dengan isteri-isteri tahanan ISA… Ya Allah..kuatkan aku, ya Allah… Tabahkan hatiku ini setabah mereka yang dizalimi itu, Ya Allah..

***mama sedang mencari peluang dan ruang untuk menyumbangkan tenaga dalam GMI.


No comments: