Sunday, November 2, 2008

RUMAH TANGGA BUKAN HALANGAN DALAM PERJUANGAN.

Bait-bait di atas, ayah hantar melalui SMS pada awal pagi tadi. Rindu, cinta, kasih dan sayang ayah pada mama terlalu mama hargai dan pasti mama balas dengan setimpalnya. Hari ini adalah hari yang ke 52 ayah berada di Tanah Suci. Syukur alhamdulillah, mama diberikan kekuatan oleh Allah untuk meneruskan hari-hari tanpa ayah di sisi.

Pagi tadi mama baru dimaklumkan ada mesyuarat khas Nisa’ untuk program Kem Pemantapan Sahsiah (KPS) malam ini. Selepas mama dapat izin dari ayah, mama terus berpakat dengan beberapa sahabat mama iaitu Auntie Saadiah (Selayang Baru) dan Auntie Dayah (Tmn. Bidara) untuk ke tempat mesyuarat bersama-sama. Tempat mesyuarat kali ini di Bandar Country Homes, Rawang. Jauh juga tempatnya dari rumah mama. Tapi tidak mengapa, bukan selalu di sana, kami bergilir-gilir tempat.

Perancangan teliti penting untuk mencapai objektif jemaah.

Mama gembira bekerja dalam Nisa kawasan Selayang ni. Walaupun agak baru dalam komuniti ini, mama dapat sesuaikan diri. Selain daripada sahabat-sahabat seangkatan yang memahami dan selamba-selamba, walaupun lebih berusia daripada mama. Setakat 10 bulan berada dalam Nisa’ Selayang, banyak yang mama pelajari daripada sahabat-sahabat senior. Sebagai muslimat yang sudah berumah tangga dan sudah mempunyai cahaya mata, malah bekerjaya, mereka masih tetap meluangkan masa, tenaga dan wang untuk gerakan Islam. Mama masih ingat pesanan seorang sahabat dalam jawatankuasa Nisa’ Selayang, “Jangan jadikan anak-anak sebagai alasan. Kasihan anak-anak, apa salah mereka sehingga kita jadikan mereka sebagai alasan.” Mama terkesan dengan ingatan ini, walaupun mama masih tidak punya anak-anak.

Benar.. Rumah tangga bukan halangan dalam perjuangan. Sering mama dengar, sahabat-sahabat terdekat mahupun jauh, apabila sudah berumah tangga, maka bermulalah sindrom sunyi sepi dalam gerakan dan dakwah. Kadang-kadang terdengar alasan sibuk dan suami tidak izin.

“Ya Allah..ya Tuhan tempat ku memohon.. jauhkan aku dari kelemahan dan kesejukan dalam berjuang di jalanMu. Aku bersyukur pada Mu ya Allah.. akan jodoh yang telah Engkau tetapkan untuk diriku. Penuh rahsia dan hikmat. Engkau kurniakan cinta antara kami, demi untuk meraih cinta daripada-Mu. Terima kasih, Ya ‘Latif Ya rahim.....”

Mama terlalu bersyukur kerana dianugerahkan oleh Allah, suami seperti ayah yang sangat memahami dan faham tentang harakah Islamiyah. Syukur yang berpanjangan mama panjatkan kepada Allah juga kerana ayah adalah insan terbaik buat mama dalam meneruskan pejuangan mama setelah selesai di alam kampus. Ayah sentiasa menjadi pendorong dan pembakar semangat mama dalam aktiviti jemaah. Tidak pernah sekalipun ayah menghalang atai tidak membenarkan mama turut serta dalam apa jua program jemaah. Bahkan ayah banyak membantu dan memberi sumbangan secara langsung atau tidak langsung dalam aktiviti yang mama sertai.

Malam ini, mesyuarat AJK Nisa’ bersama Pemuda berakhir pada pukul 12.00 tengah malam. Mama dipertanggungjawabkan sebagai setiausaha untuk program kali ini. Terdapat banyak perubahan besar berbanding mesyuarat-mesyuarat sebelumnya. Mungkin mama akan ceritakan tentang program ini dengan lebih lanjut pada entry akan datang. Mama memandu pulang meredah hujan renyai menuju ke Selayang. Mata mama benar-banar pedih, kerana tak tahan silau sampai berair. Mama rindukan ayah..... Kalau ayah ada, sudah tentu ayah yang akan menghantar mama ke mesyuarat.. Hati mama sebak....

“Sayang...moga kita sama-sama mati dalam perjuangan ini. Kelak jalan ini akan menjadi saksi untuk cinta kita di akhirat sana....”

14 Oct 2008

No comments: