Monday, November 10, 2008

RINDU YANG TAK TERBENDUNG

Petang tadi, mama pulang dari sekolah dalam kepenatan yang amat sangat. Pagi-pagi lagi hari ini, mama keluar ke Maybank untuk uruskan cek Takaful ayah yang sampai pada hari jumaat lepas. Cek itu perlu mama ‘bank-in’kan hari ini juga sebab mama sudah tidak punya masa lagi selepas ini. Mulai esok mama perlu bertugas sebagai pengawas peperiksaan SPM, jadi pagi-pagi lagi perlu ke pusat peperiksaan.

Selepas urusan bank, mama ke pejabat pos untuk mengepos semua surat tahfiz yang telah Auntie Iza siapkan sebelum dia pulang ke Keratong. Auntie Iza dapat posting mengajar di SMK Keratong. Alhamdulillah…dekat benar dengan rumahnya. Mama tumpang gembira untuk Auntie Iza, walaupun sedih kerana sudah berjauhan dengannya.

Mama ke sekolah awal untuk menyiapkan segala tugasan mama. Segala urusan PEKA sains telah mama disiapkan dengan lebih awal, cuma mama buat re-check risau ada yang tertinggal. Kemudian mama susun fail-fail mama dan kemas kinikan buku kedatangan kelas yang mama jaga iaitu 2 Maju (kelas terakhir dalam tingkatan). Mama perlu serahkan tugas guru kelas 2 Maju kepada guru pengganti, oleh kerana mama sarat dengan tugasan SPBT. Markah bagi kelas yang mama ajar perlu di’key-in’ ke dalam sistem permarkahan pelajar. Dan itu hanya boleh dilakukan hanya pada computer di Bilik Gerakan Sekolah. Niat mama mahu menyiapkan kerja key-in markah seberapa segera, tetapi Bilik Gerakan digunakan untuk mesyuarat Majlis Tertinggi Sekolah pula. Mama mendengus sendiri… Ya Allah..permudahkanlah segala urusanku ini ya Allah.. padaMu tempat segala makhluk kembali…. Jika tak sempat pagi ini untuk ‘key-in’ markah, mama sudah tidak punya masa lain lagi.. Ya, Allah bantulah aku, ya Allah…

Mama menuju ke makmal dengan tujuan menghantar beberapa fail PEKA pelajar yang sudah mama check. Tiba di sana Kak Ina (pembantu makmal) menegur mama yang kelihatan pucat. Mama cuma menjawab mama belum sempat makan, terus tanpa diduga Kak Ina menawarkan khidmatnya untuk bantu mama ‘key-in’kan markah. “Ya Allah…KasihMu yang tidak terhingga untuk hamba-Mu, sesal di hatiku mendengus akan hanya ujian kecil… Namun, Kau tidak putus-putus menurunkan limpah rahmat dan kelapangan yang tidak disangka-sangka…. Ya Allah…tiada kata yang dapat dilafazkan betapa syukurnya bertuhankan Engkau, Tuhan segala kesempurnaan…”

Sepanjang petang mama menghadap kerja-kerja di bilik SPBT dan hanya keluar untuk solat zuhur dan asar 15 minit. Terasa kejang kaki mama. Bila tiba waktu pulang, serasa langkah mama tidak berdaya lagi. Hati mama berbisik, tak larat sangat untuk masak, untuk berhenti beli pun mama rasa tak larat. Untuk mama seorang diri aja, minum air sudah cukup.. Tiba-tiba di atas meja mama ada satu bungkusan polistrin, rupanya ada jamuan PBSM. Alhamdulillah…segalanya Allah permudahkan. Jadi, mama sudah ada makan mlm setelah satu hari perut mama kosong.. Beginilah mama…tiada orang di rumah, mama jadi tidak berselera untuk makan. Cuma bila terlalu lapar, mama akan makan.


Malam ni, ayah telefon…ayah beritahu mama tiket pulang insyaAllah paling awal 13hb Disember, jika tak dapat 17hb Disember. Hati mama gembira tidak terkata. Sampai menitiskan air mata…kerinduan mama tidak terbendung lagi. Serasa mahu sahaja mama terbang ke sana, mendakap ayah.. Mendengar tangisan mama, ayah berikan kata-kata semangat dan nasihat.
“Sayang abg…lepaskan kerinduan kita dalam zikrullah.. Lepaskan bebanan kerja dengan berzikir padaNya… Hanya mengingati Allah hati kita kan menjadi tenang..” Mama hanyut dalam tangisan..mama benar-benar rindukan ayah… Tak terucap dengan kata-kata, hanya hati merasa, dan hanya Allah yang tahu…



Suamiku…aku sentiasa bersamamu.. Dalam gerak nafas, dalam tindak pantas, dalam safarmu mencari kurnia…Bawalah pulang untuk kita satu keberkatan….Aku menanti detik kepulangan mu dengan sabar….

No comments: