Tuesday, November 18, 2008

JAUHKAN EMOSI DALAM MUSYAWARAH

Emosi dalam perbincangan tidak akan membawa kepada keputusan yang jitu.
(Gambar sekadar hiasan)
Hari ini mama jadi pengiring Kak Mala lagi. Jadi, seawal 6.00 pagi, mama sudah bertolak ke SMK Taman Ehsan. Sehari suntuk mama mengawas peperiksaan. Pukul 6.30 petang, baru mama sampai di rumah dengan kepenatan yang amat sangat.

Tiba-tiba ‘reminder’ handphone mama berbunyi. Ya Allah…mama benar-benar terlupa, malam ini mama ada mesyuarat akhir bagi program Kem Pemantapan Sahsiah (KPS) yang akan diadakan pada hujung minggu ni. Ikutkan hati mama, mahu saja mama minta ‘excuse’ dari mesyuarat. Kepala mama berat sangat….dan mula berdenyut-denyut.

Tiba-tiba mama dapat SMS daripada Auntie Dayah, mesyuarat yang sepatutnya bermula 8.00 malam ditunda ke pukul 9.00 malam. Sejurus selepas isyak mama turun menuju ke Taman Tun Teja, Rawang, dan sampai tepat pukul 9.00 malam. Tapi pejabat ManTop (tempat mesyuarat) masih bergelap. Mama tunggu hampir setengah jam. Barulah muncul pemuda untuk bukakan pintu pejabat. Hati mama membentak, menahan marah. Inilah janji melayu! Tak pernah nak tepati masa. Patutlah susah nak menang! Mama mendengus lagi…seorang lagi ustaz belum sampai, untuk bentangkan modul dan aktiviti untuk program.. Marah mama kian menjalar.. Tiba-tiba mama teringat satu hadith :

Rasulullah bersabda bermaksud: “Sesungguhnya marah adalah secebis api yang dinyalakan dalam hati. Tidakkah engkau melihat kepada kedua-dua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang mengelembung? Maka apabila salah seorang daripada kamu berasakan sesuatu dari yang demikian, maka rapatkan diri kamu ke muka bumi (duduk menenangkan diri atau sujud kepada Allah ).” (Riwayat al-Tirmizi)

Kemarahan lebih banyak mendatangkan mudarat.

Sampai dalam pejabat, mama terus duduk bersandar pada dinding, menarik nafas dalam-dalam. Pukul 9.40 malam mesyuarat dimulakan untuk menyelaraskan gerak kerja akhir sebelum bermulanya program. Ahli Mesyuarat masing-masing dalam keadaan stress. Mama apatah lagi…sakit kepala mama mula bermaharajalela. Tumpuan mama pada mesyuarat mula berkurang. Catatan minit mesyuarat mama pun sukar difahami. Banyak perubahan berlaku di saat-saat akhir, baik dari segi pembahagian tugas dan juga perubahan teknikal. Walaupun sepatutnya ini tidak boleh berlaku, namun ada perkara yang tidak boleh dielakkan dan ia dipersetujui oleh semua AJK. Inilah perkara mutaghayyirat yang perlu difahami.

Mesyuarat berakhir pada pukul 11.45 malam. Masing-masing dalam mesyuarat cuba mengawal emosi. Masing-masing juga cuba memahami sahabat-sahabat yang lain. Dan masing-masing cuba persembahkan yang terbaik untuk memastikan objektif jemaah tercapai. Mama memandu pulang dengan laju, oleh kerana kepala mama terasa bagai nak pecah. Sampai di rumah pukul 12.30 tgh malam. Ulphamol mama sudah habis. Mama mencari-cari paracetamol yang ada, namun tidak ditemui. Yang ada hanya ponstan (ubat tahan sakit gigi). Ya Allah yang maha penyembuh….Engkau pemberi sakit dan Engkau juga pemberi sembuh.. Mama telan 2 biji ponstan dengan harapan kesakitan ini berkurangan.

“Ya Allah….aku terima kesakitan ini jika ia adalah kifarah buatku atas kesalahan yang tidak kusedari. Ya Allah…ku redha akan kesakitan ini jika ia penghapus dosa-dosaku yang lalu…”

Mama teringatkan ayah…kesakitan ini sehingga mama tidak dapat menahan air mata daripada keluar…

No comments: