Wednesday, November 5, 2008

HIDUP BERMATLAMATKAN ISLAM


مَا لاَ يَتِمُّ الوَاجِبُ إِلاَّ بِهِ فَهُوَ وَاجِبٌ
“Tidak akan sempurna yang wajib itu, melainkan dengannya, maka ia menjadi wajib.”

Kaedah fiqh di atas mama pelajari sewaktu di tingkatan 5 tapi hanya sekadar belajar. Namun, setelah mama mula mengenal apa itu Harakah Islamiyah (HI), baru lah mama mula memahami maksud kaedah fiqh tersebut. Menegakkan hukum Allah dan membina khilafah Islamiyah adalah matlamat bagi setiap HI. Namun, pastinya kita tahu pemerintahan Islam sudah lama terkubur bersama keruntuhan khilafah Turki Uthmaniyah iaitu pemerintahan Islam yang terakhir pada tahun 1924. Sorotan keruntuhan Turki Uthmaniyah ada dicoret oleh ayah dalam Laman Jeehad. Demi mengembalikan ke’izzahan Islam dan meletakkan kembali hukum Tuhan itu paling atas sekali, maka menggabungkan diri dengan Harakah Islamiyah itu adalah menjadi wajib!

Harakah Islamiyah bertanggungjawab mendokong keseluruhan ajaran Islan, bermula daripada mendidik iaitu membentuk peribadi-peribadi muslim, kemudian menyatukan mereka dengan ukhwah Islamiyah. Dengan ikatan ukhwah yang ada, HI akan memperbanyakan mereka iaitu melalui proses pengkaderan. Melalui pengkaderan, mereka disiapkan dengan pembentukan fikrah, tools (strategy & management) dan juga akhlak. Semua ini mama simpulkan sebagai persiapan kekuatan atau secara ringkasnya adalah ‘TARBIYAH’. Tarbiyah adalah senjata penting untuk berdepan dengan musuh dan juga demi merealisasikan cita-cita menegakkan khilafah Islamiyah.

Tarbiyah adalah persiapan dan persediaan para jundi


Inilah kehidupan yang sedang mama lalui. Kehidupan yang mama temui dengan belas ihsan Allah untuk mama. Hidup mama baru terasa bermakna dengan menemui jalan ini. Jalan inilah yang memberi kekuatan kepada mama. Jalan ini jugalah yang membawa mama ke dalam hidup yang bermatlamatkan Islam. Demi Allah...mama tidak akan sesekali meninggalkan jalan ini...sesekali tidak...walau bercerai jasad dan nyawa.. “Ya Allah...matikan aku pada jalan yang telah Engkau berikan ini...”

[Al-Kahfi :28]


Kerja mengkader dan mentarbiyah kian sebati dalam diri mama bermula sejurus mama tamatkan pengajian di kolej matrikulasi sehingga mama menamatkan pengajian di universiti. Bezanya sekarang mama sudah tidak terlibat secara langsung dalam pengkaderan matrikulasi, oleh kerana komitmen yang semakin mencapah di luar alam kampus. Namun, mama masih mengikuti perkembangan junior-junior mama.

Auntie Uwie adalah Tim. Pengarah program ni.


Hari ini, selepas tamat Kursus Perkembangan Staf, mama bergegas pulang. Mama dan Auntie Iza bertolak ke Seremban sejurus selepas menunaikan solat Zuhur, untuk ke satu program tarrbiyah adik-adik junior. Dari awal, mama sudah dapatkan izin daripada ayah. Kami sampai kita-kira pada pukul 3.30 petang dan adik-adik bersama fasilitator sedang kusyuk mendengar kuliah dasar. Auntie Iza dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan slot muhasabah yang dijadualkan bermula pada pukul 12.00 tengah malam. Selepas mesyuarat bersama beberapa AJK, akhirnya slot muhasabah ditunda ke pukul 3.30 pagi dan mama dijemput untuk memegang satu peranan dalam sesi tersebut. Alhamdulillah, segala perancangan berjalan lancar dan mama kalungkan ucapan tahniah kepada semua yang terlibat, terutama Auntie Iza, Bukhori, Asyraf dan Najib.

Bukhori, Najib, Mat & Asyraf - Pengendali slot muhasabah


Mama dan Auntie Iza pulang bersama Auntie Uwie selepas mesyuarat post-moterm. Apa yang terpenting adalah tahap pencapaian objektif bagi program kali ini. Bagaimana kita nak memahamkan adik-adik ini tentang pentingnya dakwah dan keperluan berada dalam jemaah? Dan bagaimana pula untuk memastikan ukhwah dan kasih sayang terbit dalam jiwa mereka yang sebelum ini belum pernah menangis dan gembira bersama? Semua ini adalah seni dalam tarbiyah dan pengkaderan. Moga Allah memberikan kita kekuatan dan kelapangan untuk terus mengkader dan menyediakan bakal-bakal jundi yang akan menjadi mata rantai perjuangan ini.

Mama sampai di rumah pada pukul 5.30 petang dan hujan masih tidak berhenti mencurahkan rahmat Allah. Mama teringatkan ayah lagi... Apa ayah sedang buat? Ingatkah ayah pada mama? Yang terpenting moga ayah selamat di sana....

18 Oktober 2008

No comments: